BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

11-Steden fietstocht Dag 3 Rijs – Workum

Voor vandaag is er opnieuw niet zo’n goed weer voorspeld. We begonnen de dag, na een goede nachtrust in Hotel Jans in Rijs, met een prima ontbijt. Daarna was het weer starten voor een korte rit via Stavoren en Hindeloopen naar Workum.

Direct na de start fietsen we door en langs het Rysterbosk over een heel mooi fietspad richting het IJsselmeer. Dat was meteen het afscheid van de bosgebieden.

Op de dijk aan het IJsselmeer begon het weer te miezeren. Dus maar weer de regenjassen aangedaan, maar gelukkig was het van korte duur. Na ongeveer 11 kilometer waren we al in Stavoren. Dat hebben we natuurlijk foto’s gemaakt van het vrouwtje van Stavoren. Op het terras van hotel De Vrouwe van Stavoren hebben weer genoten van een kopje koffie met een heerlijke, typisch Friese oranjekoek.

Toen zijn we verder gefietst naar Hindeloopen, met de wind in de rug (!!). In Hindeloopen hebben we de fietsen geparkeerd en zijn we Hindeloopen gaan ontdekken. Wat een leuk stadje is dát. Heel klein een heel pittoresk. Een aanrader om eens te gaan bekijken. Je zult niet de hele dag over de pannen zijn, maar het is echt de moeite waard.

Na onze rondwandeling hebben we geluncht bij restaurant “Ame Gijs”, een broodje gerookte makreel (met graten 😳). Zo nu en dan kan zelf het zonnetje een beetje door en werd het zelf soms aardig warm.

Na de lunch was het tijd om weer de fiets op te gaan en de laatste korte etappe naar Workum te fietsen. ook nu hadden we weer de wind in de rug, dus gingen we als een speer. Wind mee, droog en warm, prima dus. De vestjes gingen we uit een binnen no time stonden er bij ons volgende hotel, Hotel Workum. Eigenlijk nog iets te vroeg, dus besloten we maar om Workum in te gaan. Winkeltje bekijken en toch ook maar weer iets kopen. Na een lekker ijsje hebben we nog iets gekocht voor vanavond op de hotelkamer. Daarna zijn we ingecheckt. En dan nu genieten van Workum uitrusten voor de dag van morgen, en wat langere route naar Franeker.