BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

11-Steden fietstocht Dag 6 Dokkum – Leeuwarden

Na een wat rumoerige nacht met veel uitgaanspubliek op de markt en bijbehorend lawaai, werden we wakker met een mooi zonnetje. Het hotel De Abdij Dokkum zelf was prima, super-de-luxe. Van alle gemakken voorzien en mooi ingericht. Dit was het enige hotel waar we werden bediend bij het ontbijt. De andere hotels hadden allemaal een ontbijtbuffet. Het was even wennen, maar wel prettig.

De laatste etappe van onze fietstocht had een keuze in afstand. We konden kiezen voor 27 of 55 km. We hebben het weer nog even gecheckt en zagen dat het vandaag fors zou waaien vanuit het westen. Laat dat nou precies de richting zijn waar wij naartoe moesten. Dus besloten we een eigen alternatief van ongeveer 38 km te plannen. Via deze route zouden we in ieder geval langs het beroemde tegelbruggetje van de Elfstedentocht komen. Het bruggetje van Bartelhiem, waar de splitsing van de Elfstedentocht is, hebben we links laten liggen. Dat bruggetje ziet er hetzelfde uit als honderden andere Friese bruggetjes.

In het begin van de fietstocht was het zo af en toe nog wat gespetter, maar al snel was het droog. Zoals verwacht was de wind echt fors, tussen windkracht 5 en 7. Helaas was het niet zoals gisteren en hadden we hem op sommige momenten pal voor. Even de electrische ondersteuning wat opgeschroeft.

Kort na de start fietsten we door het moerasgebied De Houtwiel. De landschappen waren weer typisch Fries. Na dorpjes als Brieksterwâld, Feanwâlden en Oentsjerk bereikten we het iconische Canterlandse bruggetje. Dit is een monument voor de Friese Elfstedentocht en is volgeplakt met tegeltjes met Elfstedentocht deelnemers. Hier hebben we genoten van de typisch Dokkumer krentenbol met basterdsuiker, kaneel en spijs die we gisteren in Dokkum bij de bakkerij Eddy de Jong in Dokkum hebben gekocht.

We vervolgden onze route richting de Dokkumer Ee naar Leeuwarden. Aangekomen bij de Dokkummer Ee moesten we naar de overkant komen. Dat deden we met het pontje de Wynser oerset. Vanaf daar liep het prachtige fietspad zo Leeuwarden in en konden we zeggen dat we alle 11 steden van de Elfstedentocht hebben bezocht. Dat verdiende een biertje, dat we hebben genoten op het terras van Brasserie De Walrus in Leeuwarden.

Daarna nog even gewinkeld en geluncht bij Grand Café De Brass. Vervolgens naar ons hotel Westcord voor nog één overnachting. En dan de volgende dag met een ervaring rijker weer terug naar het Brabantse.

Plaatsen: Dokkum, Damwâld, Broeksterwâld, Feanwâlden, Oentsjerk, Gytsjerk, Wyns, Lekkum, Snakkerburen, Leeuwarden

Knooppunten: 01 – 63 – 65 – 83 – 59 – 60 – 35 – 58 – 68 – 44 – 43 – 41 – 40 – 28 – 29 – 30 – 35 – 36 – 04 – 22 – 24 – 85 – 64 – 91 – 26 – 62 – 17 – 99