BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

Rond Lac de l’eau d’heure

Gisteren zijn we aangekomen in Wallonië, Henegouwen om precies te zijn. Bij de meren van l’Eau d’Heure. Dit kunstmatige meer bestaat uit een 5-tal meren waarin ook 5 stuwdammen. Op het Landal vakantiepark gelegen aan het meer hebben we een huisje geboekt.

Deze eerste dag staat in het teken van de fietstocht om de meren heen. Dit is een route van ongeveer 35 km en volgt voor een groot deel de RAVeL routes, waarvan deze één van de mooiste is. De RAVeL routes is een netwerk van routes speciaal aangelegd voor langzaam verkeer, zoals fietsers en wandelaars. België heeft 1490 km van deze route overal in het land aangelegd.

Zoals je zou verwachten in Wallonië gaan de paden veel op en af. Zelfs langs het meer is het soms flink klimmen. Maar met onze elektrische ondersteuning is het goed te doen.

Na iets meer dan 7 km hebben we even op een bankje gezeten om het het uitzicht over het meer te genieten. Aan de overkant was de stuwdam van La Plate Taille te zien. Een markante toren die vaak als baken in het landschap te gebruiken is.

We vervolgden onze route over het prachtige, wel wat hobbelige fietspad. Telkens hadden we zocht op het meer. We kwamen aan in Cerfontaine, hèt plaatsje van Le Lac de l’eau d’heure. We besloten om even op het pleintje te gaan zitten om een krentenbolletje te eten. Verder was er weinig te doen in het plaatsje. We hebben even rondgekeken en de kerk kort bezichtigd.

Het ging weer verder , op en neer over het fietspad. Niet alles was even geweldig. Op sommige stukken, vooral langs de grotere wegen, was het fietspad erg smal en waren er veel brandnetels die over het pad uitstaken. Oppassen dus.

We bereikten het ‘jachthaventje’ aan de oostkant van het meer. We vonden daar een restaurantje, L’heure Bleue geheten. Daar hebben we wat gedronken en een borrelplankje besteld.

Vervolgens weer verder naar de barrage de l’Eau d’Heure en de barrage de Fèronval. Daar besloten we om van de route af te wijken en een bezoek te brengen aan het dorpje Walcourt, of eigenlijk Boussu-Lez-Walcourt. Veel was er niet te beleven, dus waren we weer snel terug op de route. Na een paar dagen kwamen we er echter achter dat een stuk verder het plaatsje Walcourt lag. Daar zal ongetwijfeld meer te zien zijn. Na 40 km hebben we nog een bankje opgezocht en onze druiven gegeten. Tenslotte hebben we het laatste stuk gefietst en kwamen we weer terug op het vakantiepark.

Al met al een hele mooie route, maar ook met heel mooi weer (29 graden).

Knooppunten: 90 – 96 – 95 – 98 – 93 – 92 – 86 – 87 – 91 – 90

Plaatsen: landal Village de l’Eau d’Heure, Cerfontaine, Falemprise, Barrage de l’Eau d’Heure, Barrage de Féronval, Boussu-lez-Walcourt, Barrage de la Plate Taille