Na ongeveer anderhalve week niet op de racefiets te hebben gezeten was het toch wel weer tijd om een rondje te maken. Geen 100 km vandaag, en ook niet heel vroeg.
Gelukkig was het eindelijk weer een beetje mooi weer, maar de ochtend was nog erg fris. Dat is dus altijd lastig om te kiezen wat ja aan doet. Moet je een jasje aan, armstukken, beenstukken. Dat laatste in ieder geval niet, de benen kunnen wel wat hebben. Uiteindelijk toch maar geen jasje aangedaan, ook omdat ik wat later in de ochtend vertrok en de temperatuur alleen nog maar zou gaan stijgen. De armstukken heb ik aanvankelijk wel aan gedaan, maar na een korte tijd heb ik die ook maar uit gedaan.
Wat mij opnieuw opviel tijdens het fietsen van deze route door het Brabantse landschap is dat er toch wel enorm veel agrarische activiteit in dit gebied is. Het aantal boerderijen is bijna niet te tellen. En zeker in deze tijd van gieren en op- en afrijden van het land is de overlast zeer groot. Hoeveel wegen ik ben tegengekomen die vol lagen met modder afkomstig van de landerijen is niet te tellen. En of de boeren naderhand deze rommel netjes opruimen? Ik denk dat ik het antwoord wel weet. Ik heb het nu nog niet over het aantal enorm grote landbouwvoertuigen die over vaak smalle wegen rijden. Deze boeren zijn vaak niet van plan je enige ruimte te geven, dus het passeren is een heikele zaak en soms rondweg levensgevaarlijk. Enkele keren werd ik zelfs als kwetsbare weggebruiker de berm in gedwongen, simpelweg omdat blijkbaar de boer vond dat het zijn weg was.
Aangekomen in Asten heb ik het watertappunt gezocht en gevonden, naar het gemeenehuis. Ik had tussentijds de routeregistratie gestopt om die na de pauze weer te starten, maar bij aankomst bij het watertappunt bleek dat mijn normale route er gewoon langs kwam. Dus ik heb naderhand de route daar weer opgepakt, vandaar een stukje blanco in de routeregistratie.
Wind, er was veel wind. Vooral op de heenweg. Ik had er wel een beetje rekening mee gehouden, maar het was meer dan in verwachtte. Maar tegenwind op de heenweg geeft mogelijk een duwtje in de rug op de terugweg. En dat was inderdaad het geval. Hierdoor kon ik het gemiddelde toch nog wat opschroeven naar zo’n 31.8 km/u. Daar kon ik mee thuiskomen.